وی در مورد برخی شایعات مطروحه مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه فعلی ایران به عنوان گزینه نامزدی انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه دولت مطرح است، اظهار داشت: دولت تاکنون هیچ گزینه‌ ای را اعلام نکرده است، شما از کجا این مسئله را عنوان می‌ کنید، دولت مجری انتخابات است.<BR>

صالحی نامزد دولت درانتخابات ریاست جمهوری؟!

 حسن قشقاوی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اوضاع سوریه اظهار داشت: مطمئنا وضعیت امروز سوریه، خارج از انفجارها و اقدامات تروریستی که صورت می‌گیرد، بسیار بهتر از قبل است.

وی افزود: امروز موضع گیری کشورهایی که از اپوزوسیون آقای بشار اسد حمایت می‌کردند، تغییر کرده و حتی مقامات آمریکایی اعلام کردند و متوجه شدند که دموکراسی خونین در سوریه جواب نمی دهد و باید برگردند به دیپلماسی ایران که دموکراسی غیر خونین است روی آورند.

قشقاوی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر ادعای مذاکره پشت پرده مقامات آمریکایی با ایران که در رسانه های غربی به آن پرداخته می شود، گفت: مسئولان رسمی گفتند که ما مذاکره پشت پرده نداریم، مذاکراتی با آمریکا در قالب 5+1راجع به موضوع هسته‌ای بود که آنها به عنوان یک هیئت شرکت کردند و چیز پنهانی نبود.

وی بیان داشت: راجع به عراق و افغانستان در اجلاس بین‌المللی با یکدیگر مشارکت کردیم اما مذاکرات مستقیم یا پنهان یا آشکار وجود ندارد.

قشقاوی، مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت ایران را تاثیرات و نفوذ منطقه‌ای ایران دانست و افزود: این حرف ما به عنوان یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه نیست بلکه یک واقعیت است.

سیاست خارجی روشن ایران

وی بیان داشت: دستاورد سیاست خارجی بسیار روشن بوده و با وجود فشارها و اذیت‌ های ناشی از تحریمها بالاخره ما به اهداف خود در جهت رویین تن شدن کشور، تقویت ابعاد هسته‌ ای و رشد علمی کشور، ادامه می‌ دهیم.

معاون وزیر خارجه گفت: طبیعی است دشمنان ما مایل نیستند ایران به چنین توانمندی برسد اما رهنمون مسئولان نظام به ویژه رهبری این است که مقاومت کرده و کشور را تقویت کنیم.

قشقاوی افزود: روزگاری در اجلاس ژنو می‌ گفتند که مسئولان دیپلماسی سوریه نباید شرکت کنند اما شاهد بودیم که در قاهره اجلاس چهار جانبه شکل گرفت و خیلی کشورها معتقد هستند سیاست ما درست است.

واکنش به نامزدی صالحی در انتخابات ریاست جمهوری

وی در مورد برخی شایعات مطروحه مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه فعلی ایران به عنوان گزینه نامزدی انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه دولت مطرح است، اظهار داشت: دولت تاکنون هیچ گزینه‌ ای را اعلام نکرده است، شما از کجا این مسئله را عنوان می‌ کنید، دولت مجری انتخابات است.

قشقاوی در عین حال افزود: در قالب شایعات، خیلی افراد مطرح هستند و فکر می‌ کنم از 25 نفر تجاوز کرده و عمده شایعات ساخته و پرداخته رسانه ها است.

سلامت گروگان های ایرانی

وی در مورد آخرین سرنوشت گروگان های ایرانی در کشورهای منطقه گفت: خوشبختانه موفق شده بودیم در سه مرحله مهندسان ایرانی و دو گروه زائران خرم آبادی و استان فارس را آزاد کنیم و در حادثه گروگانگیری لیبی، این تجربه خوبی به ما داده تا بتوانیم مذاکرات موثر و سازنده ای با جهات ذیربط در سوریه و کشورهای تاثیرگذار مثل ترکیه و قطر داشته باشیم.

قشقاوی گفت: آقای صالحی دو هفته قبل در این چارچوب به قطر سفر کرد و تماس تلفنی با نخست وزیر قطر شیخ احمد داشت و با داود اوغلو و ولید معلم داشته است. آنچه که برای ما مهم است سلامت این افراد است که می‌توانیم بگوییم اینها در سلامت هستند.

وی افزود: امیدواریم به زودی، خبر خوشی برای خانواده گروگان‌ها داشته باشیم.

تلاش برای کسب خبر از امام موسی صدر ادامه دارد

معاون وزیر خارجه در مورد آخرین سرنوشت امام موسی صدر، اظهار داشت: با وجود اینکه ادعاهای برخی مقامات سابق لیبی مبنی بر اینکه ممکن است امام موسی صدر دیگر وجود نداشت باشد ولی همانطوری که خانواده وی اعلام کردند، هنوز چیزی اثبات نشده و امیدواریم این شخصیت بزرگ جهان اسلام به خانواده‌اش برگردد.

قشقاوی افزود: تلاش ما ادامه دارد و موضوع امام موسی صدر، یکی از اولویت‌های کار دیپلماسی در تعامل با همه جهات ذیربط بوده و همچنان تلاش می‌کنیم و در کنار ما برادران مقامات مسئول لبنانی فعال هستند.

تداوم سیاست اوباما تاثیری بر دیوار بی اعتمادی ندارد

وی در مورد : انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تاثیر آن بر روند پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: این انتخابات را قبلا هم داشتایم و روند هسته‌ ای ایران مسیر خودش را طی می‌ کرد. بحث انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در آن اهدافی که ما داریم، ندارد.

قشقاوی گفت: آنچه که مهم است این بوده که به رای مردم آمریکا احترام می‌گذاریم و نکته بعدی اینکه رای مردم آمریکا نشان داد که تمایلی به سیاستهای افراط گرایی که برخی‌ها مطرح می‌ کردند، نداشتند.

وی بیان داشت: فکر می‌کنم جهت‌ گیری ملت آمریکا در این خصوص روشن است، این به عهده آقای اوباما است که چقدر به شعار تغییری که داده در عمل مصمم به انجام باشد.

قشاوق افزود: ما نمی‌خواهیم پیش قضاوت کنیم ولی اگر چنانچه سیاست‌های قبلی ادامه داشته باشد دیوار اعتماد بین ایران و آمریکا همچنان وجود خواهد داشت اما اگر آنها تصمیم بگیرند در روند یک جانبه گرایی خودشان، تغییر انجام دهند آن زمان باید منتظر بود و دید که حوادث به چه صورت است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها آنها در 200 سال اخیر 70 درصد از خاک و تمامیت ارضی ما را مستقیم و غیر مستقیم جدا کردند، آنها ما را تحریم کردند، ماهیچ شرکتی از غرب اعم از آمریکا یا اروپا را تحریم نکردیم، ما به یک وجب به خاک آنها تعدی نکردیم، ما به تمامیت ارضی کلیه کشورهای غربی احترام گذاشتیم ولی چون سیاست خارجی غرب و دستگاه دیپلماسی آنها ایدئولوژیک محور و دشمن محور است، در قالب ایدئولوژی حمایت از صهیونیسم، این اقدامات را علیه ما انجام دادند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.